تعمیر یونیت فرمان برقی ولوو Volvo مدل XC60- تعمیر برد و یونیت فرمان برقی ولوو در دیجی برد
سیستم های فرمان برقی گشتاور مورد نیاز راننده را بر روی فرمان اعمال می نمایند. در زمان های قدیم سیستم فرمان از نوع هیدرولیک که دارای ساختار پمپ ، شیلنگ ، سیال ، تسمه ، قرقره و.. بود اما سیستم فرمان الکتریکی امروزی بسیار کوچکتر و سبک تر هستند .
ECU سیستم فرمان برقی یا EPS نیروی کمکی مورد نیاز بر اساس گشتاور اعمال شده بر روی فرمان توسط راننده وسیله نقلیه ، موقعیت فرمان و سرعت خودرو را محاسبه می کند . موتور EPS یک چرخ دنده فرمان را با اعمال نیرو می چرخاند که گشتاور مورد نیاز راننده را ایجاد می نماید.
به طور کلی بر اساس موقعیت موتور چهار نوع سیستم فرمان برقی وجود دارد: درایو مستقیم ، ستونی ، پینیون ،R- EPS، می باشد در نوع ستونی دارای واحد کمک قدرت ، سنسور گشتاور و کنترلر است که همگی به ستون فرمان متصل هستند در نوع درایو مستقیم اینرسی و اصطکاک کم است زیرا دنده فرمان و واحد کمکی به صورت یک واحد می باشند .
برخلاف سیستم هیدرولیک که به طور مداوم یک پمپ هیدرولیک را به حرکت در می آورد اما در سیستم EPS در مواقع ضروری موتور شروع به فعالیت می کند که منجر به کاهش مصرف سوخت و استفاده بهینه از انرژی می گردد.
سیستم فرمان توسط سیستم الکترونیک خودرو کار می کند یعنی از موتور انرژی موردنیاز خود را دریافت نمی کند که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می گردد که یکی نقاط قوت این سیستم نسبت به هیدرولیک می باشد.
علاوه براین سازند ه های خودرو EPS را متناسب با سرعت متغیر وسیله نقلیه طراحی نموده اند این بدین معناست که می تواند مقاومت فرمان را با توجه به سرعت خودرو تغییر دهد برای مثال در آزادراه که سرعت خودرو بالا می باشد فرمان برای ثبات بیشتر سفت می گردد اما در مواردی که سرعت پایین است فرمان به راحتی می چرخد.